Blog

مدل کسب و کار و ملاحظات اجرایی

مدل توضیح یا نمایش ساده از یک واقعیت یا فرآیند پیچیده است و کسب و کار کلیه فعالیت های یک بنگاه به منظور تولید و فروش کالاها و خدمات می باشد. در مسیر رشد و توسعه بنگاهها، در بسیاری مواقع، مدیریت بنگاه عمدتاً درگیر رفع مشکلات کسب و کار خود وتصمیم گیری در مورد فعالیت های اجرایی بنگاه می باشد، در حالی که در کنار اقدامات اجرایی، توجه به برنامه ریزی مسیر رشد وموفقیت بنگاه و بکارگیری نهایت تجربه و هوشمندی در طرح ریزی الگوی کسب وکار بسیار حیاتی و ضروری است.

موفقیت در یک کسب و کار در اثر عوامل مختلفی بدست می آید که یکی از مهمترین و محوری ترین آنها طراحی و اجرای یک مدل بهینه کسب و کار در ابتدای کار شرکت است. این مدل که بیانگر الگوی تجاری کردن نوآوری ها و ایده های تجاری نوآورانه است، در واقع مشخص کننده محدوده سودآوری حاصل از نوآوری خواهد بود.

لذا مدل کسب و کار، فرآیند ارتباط دادن فضای نوآوری و تکنولوژی با فضای اقتصادی و کسب و کار است که مطابق شکل زیر، می توان کارکرد این مدل را نشان داد:

مدل کسب و کار(Model Business)  چیست؟

اوستروالدر و پیگنیور (۲۰۰۲) در تعریف خود بیان می کنند مدل کسب و کار، توصیفی است از ارزشی که یک شرکت به یک یا چند بخش از مشتریان ارائه می‌دهد. طرحی است از شرکت و شبکه همکاران آن برای ایجاد، بازاریابی و تحویل ارزش و سرمایه‌های ارتباطی به منظور ایجاد جریاناتی که منجر به کسب درآمدهای مثبت (سود) و باثبات می‌شوند.

مدل کسب و کار به بیان ساده عبارت از متدی است که شرکت در فعالیت های تجاری در پیش گرفته و با کسب  درآمد، ثبات خود را حفظ می‌نماید. در این مدل با توجه به منابع در دسترس و نیاز مشتری، پیشنهادی برای عرضه ارزش مورد نظر مشتری ارائه شده و منافع و درآمد را نصیب شرکت می‌سازد.

به طور کلی، مدل کسب و کار ابزاری است برای تامین منافع مشتری و منافع بنگاه و کسب درآمد.

اما مدل کسب وکار برای ما چه کاربردی دارد؟

در صورتی که شما در مرحله شروع کسب و کارتان هستید و یا حتی مقداری فروش نیز داشته‌­اید. خلق یک مدل کسب و کار در این مرحله به شما کمک می کند تا تصویری کلی از کسب و کار خود داشته باشید و بتوانید مسیر استراتژیک خود را برای رشد بیشتر در آینده، ترسیم کنید.

همچنین ممکن است که شما جزء افرادی باشید که کسب و کاری چندین ساله دارید و احساس می کنید که امور، روندی ثابت و غیر قابل تغییر به خود گرفته‌­اند. خلق مدل کسب و کار در این مرحله به شما کمک می­کند که از کارهای یکنواخت روزانه به سمت کشف روش‌­های جدیدتر فروش و یا ایجاد محصولات جدیدتر برای افزایش درآمد خود پیش بروید.

اهداف یک مدل کسب و کار

  • توصیف ابزارها(means)
  • روشهایی(methods) است که یک بنگاه بکار می گیردتا به سودی(revenue) که در طرح و نقشه بنگاه است برسد.

به طور کلی مدل کسب و کار تشریح می کند که یک بنگاه تجاری چگونه؟

  1. مشتری خود را انتخاب کند.
  2. محصولات و تفاوت های قابل ارائه را معرفی کند.
  3. برای مشتری منافع ایجاد کند.
  4. مشتری را پیدا و حفظ کند.
  5. وارد بازار شود (راهبردهای تبلیغی و راهبردهای توزیع)
  6. اهداف آینده را معرفی نماید.
  7. منابع سازمان را هماهنگ سازد.
  8. سود به دست آورد

همچنین در ادامه و برای درک بهتر این مقاله می توانید از دوره ها و کتاب هایی که دکتر مهدی بیداری برای شما تدارک دیده اند استفاده کنید..

راه های ارتباطی با مدرسه کسب و کار رویال :  سرکار خانم کاوش   ۰۲۱۸۶۰۵۲۷۳ -۰۹۰۲۸۶۰۵۲۷۳    

سایت: www. mahdibidari.ir

 

دیدگاهتان را بنویسید